Hur ser en dag ut för dig på jobbet?

- En jobbdag kan se olika ut beroende på vad som ligger i kalendern. Oavsett börjar alltid dagen med att jag läser mailen i mobilen, en yrkesskada. Därefter en stor kopp kaffe. En ovanlig dag har jag inga möten och telefonen är helt tyst.

Vad är framgångsrik digital medieplanering för dig? 
- Jag vill helst inte prata om medieplanering utan hur vi utmanar våra kunder digitalt. Medieplaneringen är beviset på vad vi tror på! En produkt av att ett bra samarbete mellan oss och våra kunder. Vi måste alltid starta med varför? Varför gör vi denna kampanj? Varför ska ni ha en mobilapp? osv. Om vi inte utmanar våra kunder på rätt sätt kommer vi inte kunna förflytta våra kunders affärer. På en marknad där oddsen ständigt är emot dig, måste du vara modigare och smartare för att lyckas.

Vilka mediekanaler ser du som viktigast 2013 och varför?
- Alla digitala kanaler som kan påvisa effekt är viktiga. I de digitala kanalerna är utbudet fortfarande mycket större än efterfrågan. Att hitta effektiva placeringar är därför en tidskrävande utmaning och den existerande modellen för prissättning är inte längre ändamålsenliga. Med ny teknik kan vi automatisera köp och sälj processen med hjälp av DSP (Demand Side Platform) teknologi. Fler och fler annonsplaceringar kommer säljas via automatiska ”Trading desks” vilket möjliggör att vi kan fokusera på optimering vilket i sin tur kommer att leda till bättre resultat för våra kunder. Denna omvandling sker först i de digitala kanalerna, men allt eftersom andra medier blir mer digitala kommer denna modell att bli norm i fler olika kanaler, även för TV.

Vad är enligt dig en smart strategi för en mobil-kampanj?
- Många pratar om ”happy hour” i mobilen men jag anser att det är ”happy hour” i många digitala kanaler. Som sagt är utbudet större än efterfrågan inte bara i de mobila kanalerna. Mitt råd är att se om sin egen mobilkanal först innan du gör en stor mobilkampanj. Fokusera på att användarupplevelsen är briljant innan du börjar driva trafik till mobilsiten. Fortfarande är det många stora företag som inte ens har en mobilanpassad site. Vi surfar i mobilen för att fördriva tid och vi vill bli förströdda. Alltså finns det möjligheter att inspirera och ge fördjupad information om en tjänst eller ett erbjudande.

Nästa steg är att koppla ihop våra smartphones med surfplattan och TVn. Tekniska framsteg som Automatic Content Recognition (ACR) kan vara nyckeln till en bättre multichannel upplevelse. ACR tekniken uppfattar om det går en specifik TV-spott på TV:n vilket triggar samma budskap i mobilen samtidigt.

Vad gör du utanför den digitala världen?
Utanför jobbet brinner jag för skidåkning, skidåkning och skidåkning! Finns det något bättre än att knäppa på sig pjäxorna och du vet att det har snöat hela natten. Tydligen har jag ett bra lokalsinne också. Hittar överallt, inte bara i den digitala världen.